Už Atlanto
Vic (Viktoras) Briedis

Rūta Skudienė

Dėl politinių ir ekonominių priežasčių XIX a. pab.–XX a. pradžioje prasidėjusi masinė emigracija iš Lietuvos už Atlanto nubloškė daugelį mūsų tautiečių.

Unikalus Lietuvos džiazo istorijai faktas: XX a. 3–4-uoju dešimtmečiais su žymiausiomis džiazo žvaigždėmis Čikagoje ir Niujorke koncertavo lietuvių emigrantų palikuonis pianistas Vic (Viktoras) Briedis (1903–1937). Pianizmo pagrindus jis įgijo Čikagos Beethoveno konservatorijoje, vienintelėje lietuvių muzikos mokykloje JAV1. Jaunystėje Briedis aktyviai dalyvavo Čikagos lietuvių bendruomenės Market Parke rengiamuose susibūrimuose. Netrukus ėmė garsėti kaip vienas geriausių orkestro, lietuvių išeivių vadinamo „beno“ (angl. band) pianistų, dėl jo ėmė varžytis įvairūs džiazo kolektyvai2. Čikagoje Briedis grojo viešbučio „Congress“ , užeigos „Friar’s“ , klubo „Parody“ , kavinės „Cinderella“ salėse. 1926 m. pradėjo bendradarbiauti su iš Kalifornijos į Čikagą atvykusiu Beno Pollacko orkestru, jam instrumentavo kūrinius3. Pollackas buvo subūręs geriausius baltaodžius Amerikos džiazo muzikantus, skirtingu laiku jo orkestre grojo Benny’is Goodmanas, Jackas Teagardenas, Harry’is Jamesas, Glennas Milleris, Jimmy’is McPartlandas, Tommy’is Dorsey’is ir kitos garsenybės4. 1928 m. su bigbendu Briedis išvyko į Niujorką. Kurį laiką Pollacko orkestras grojo Brodvėjaus miuzikle Hello, Daddy, rytais – viešbutyje „Park Central“ , iš kur vyko tiesioginės koncertų radijo transliacijos; po pietų įrašinėjo muziką įvairiose įrašų kompanijų studijose5.

Vic Briedis įrašė nemažai plokštelių su Pollacko „The Park Central Orchestra“, „Benny Goodman’s Boys“ ir kitais kolektyvais, 1929 m. Niujorke – du kūrinius su klarnetininku Tony’iu Parenti; išleistas buvo vienas – Old Man Rhythm (Banner 0580)6. 1995 m. jį perleido kompanija „Frog Records“7. Tai vienas ankstyviausių džiazo muzikos įrašų – ir jame groja lietuvių kilmės muzikantas pianistas Briedis.

1930 m. Briedis tapo nuolatiniu populiarios Holivudo kino aktorės ir dainininkės Ruth Etting akompaniatoriumi, su ja daug koncertavo, įrašinėjo plokšteles8. Nuolat talkino ir kitiems kompanijos „Hollywood Warner Brothers“ aktoriams ir dainininkams9. 1936 m. dalyvavo filme Cain and Mabel su Marion Davies ir Clarku Gable’u10. 1936 m. kompanija „Joe Davis Inc.“ Niujorke išleido kūrinį Lazy Rhythm, jį pirmą kartą lietuvių radijo studijoje „Margutis“ atliko pianistas Mikas Juozavitas11.

Briedis redagavo ir instrumentavo populiaraus filmo Gold Diggers of 1937 muziką12.

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------

1  Žilevičius, Juozas, „Lietuvių muzikų vardynas“, – Muzikos žinios, 1956, Nr. 2, d. 3, p. 38.
2  Petrauskaitė, Danutė, Lietuvių muzikinė kultūra Jungtinėse Amerikos Valstijose 1870–1990, Vilnus: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2015, p. 20, 258.
3 Ibid., p. 258.
4 Strolia, Vytautas, „Lituanika nelietuviškuose garsiniuose įrašuose“ (rankraštis), 1995, Lietuvos linteratūros ir meno archyvas.
5 Ibid.
6 Ibid.
7 Strut Yo’Stuff: Tony Parenti, 1925–29, DGF4, 1995.
8 Strolia, op. cit.
9 Petrauskaitė, op. cit., p. 258.
10 Žilevičius, op. cit.
11 „Lietuvis kompozitorius Viktoras Briedis Amerikoje“, Margutis, 1936 balandžio 15, p.13.
12 Žilevičius, op. cit.